W poszukiwaniu naprawdę dobrej konsoli, obecnie zainteresowanie graczy koncentruje się na dwóch możliwościach: Sony PlayStation 4 i Microsoft Xbox One. Obydwie mają swoje zalety i wady – którą zatem wybrać?
Rywalizacja pomiędzy PS4 i Xbox One rozpoczęła się od momentu, gdy pojawiły się w sprzedaży. Choć początkowo obydwie maszyny miały sporo niedoróbek, po ich wyeliminowaniu można sprawiedliwie ocenić ich walory. Ich analiza została podzielona na kilka kategorii, a w każdej z nich mógł być tylko jeden zwycięzca.
W obu przypadkach, urządzenia są wyposażone w napęd optyczny Blu-Ray, dane są zapisywane na dyskach HDD o pojemności 500 GB, które wykorzystują interfejs SATA. Są to zatem typowe 2,5-calowe nośniki.
Jeśli chodzi o współpracę z innymi dyskami, w przypadku konsoli Microsoftu można to zrobić po rozkręceniu obudowany, ale jednocześnie tracimy gwarancję. W przypadku PS4 nie ma takiego problemu, gdyż łatwo można zainstalować każdy nośnik o wysokości do 12,5 mm, poprzez ściągnięcie górnej klapki i odkręcenie śrub.
W konsolach zastosowano interfejs USB 3.0 i można do nich podłączyć dodatkowe dyski i urządzenia. Gniazda USB w PS4 są z przodu obudowy, a w Xbox One jedno jest z przodu a dwa z tyłu. Na tylnym panelu obydwu konsol znajdziemy interfejsy do podłączenia zewnętrznych wyświetlaczy, zestawu audio oraz sieci LAN, a do zestawów dołączony jest też zestaw słuchawkowy mono z mikrofonem, jeden kontroler do gier i kabel HDMI.
Obydwie konsole mają pamięć RAM o pojemności 8GB, ale w Xbox One postawiono na zwykły moduł DDR3, a w PS4 na znacznie szybszy DDR5.
PS4 i Xbox One wykorzystują platformę AMD z procesorem AMD Jaguar i układem graficznym bazującym na znanym Radeonie. Bazowa częstotliwość procesorów jest bardzo podobna (PS4 - 1,6, Xbox 1,75 GHz), liczba rdzeni jest taka sama (osiem).
Różne są procesory graficzne. Xbox One ma 768 jednostek cieniujących, 46 teksturujących i 16 renderujących. PS 4 bazuje na bardziej zaawansowanym Radeonie , który ma niemal dwa razy więcej jednostek cieniujących (1152), renderujących (32) i teksturujących (72). PS4 oferuje też wyższą wydajność w operacjach zmiennoprzecinkowych (1,84 TFLOPS, Xbox One 1,31 TFLOPS).
W powyższych kategoriach wygrywa PS4, dzięki wydajniejszemu układowi graficznemu oraz znacznie łatwiejszej wymianie dysku.
Kontroler DualShock 4 znajdujący się w zestawie PlayStation, jest trochę lżejszy od gamepada Microsoft, niektóre analogowe przełączniki zostały zastąpione w nim odpowiednikami cyfrowymi. Między innymi zamiast przycisków Start i Select, mamy więc tabliczkę dotykową, która działa jak touchpad w laptopie. Nowością w DualShock 4 jest też wbudowany głośnik i zmieniające barwę podświetlenie LED. Choć jest to atrakcyjne rozwiązanie, dodatkowe oświetlenie oznacza też większy pobór prądu. Kontroler po ładowaniu przez 2 godziny, poprzez konsolę albo ładowarkę USB, jest w stanie pracować 6-8 godzin
DualShock 4 jest zasilany akumulatorem Li-Ion, a gamepad do Xbox One dwoma bateriami AA, przez co ich porównanie pod względem czasu pracy jest trudne. Po niezbyt intensywnym użytkowaniu, baterie w kontrolerze Microsoftu wyczerpały się po około tygodniu, ale można też nabyć zestaw „Play & Charge” za 75 zł, który zawiera ładowalne akumulatory. Ważną zaletą gamepada tego producenta są przełączniki z funkcją wibracji, dzięki którym „odczuwamy” to co dzieje się w świecie wirtualnym. Jeśli podłączymy kontroler do konsoli za pomocą kabla USB, będzie działał również bez baterii.
Obydwa produkty są wykonane z dobrej jakości materiałów.
W tej kategorii ciężko jest wybrać zwycięzcę. Konsola Sony ma masę nowych funkcji, ale wymaga częstszego ładowania. W kontrolerze Microsoftu czas pracy na baterii jest dużo dłuższy ale trzeba je wymieniać. Obydwa kontrolery spisują się świetnie w grach, zatem należy uznać, iż w tym przypadku jest remis.
Konsola Microsfot ma wyższą i szerszą obudowę z dużą liczbą otworów wentylacyjnych, co wpływa na wydajność układów chłodzących. Górna obudowa to w połowie kratka wentylacyjna, a wywietrzniki znajdują się też z tyłu oraz z prawej i z lewej strony.
W konsoli PlayStation 4 główne otwory wentylacyjne znajdują się z tyłu obudowy, a ich znacznie mniejsze odpowiedniki z jej prawej i lewej strony. Dodatkowo, zintegrowany zasilacz w obudowie również generuje ciepło, które musi zostać wyprowadzone na zewnątrz. W przypadku Xboxa One wykorzystywany jest zasilacz zewnętrzny.